Jelentős változásnak vagyunk a szemtanúi az elmúlt években, hiszen a SaaS szoftverek alapjaiban forgatták fel az IT világát, legyen szó B2C, vagy B2B szoftverekről egyaránt. A Gartner adatai alapján 2018 és 2023 között a globális SaaS kiadások 50%-kal nőttek a vállalati szegmensben, míg a 2023-2024 közti időszakban az On-Premise kiadások 7%-kal csökkennek.
Való igaz, a SaaS szoftverek számos olyan technológiai előnyt nyújtanak, ami a vállalatok döntő többségének egyértelművé teszi a választást a SaaS vs. On-Premise kérdésben. De ez azt is jelenti, hogy az On-Premise felett végleg eljárt az idő, vagy vannak olyan szempontok, tulajdonságok, amik még 2025-ben is garantálják az On-Premise szoftverek létjogosultságát, szerepét a piacon? A következő cikkben pár gondolat erejéig erre keressük a választ.
SaaS ERP szoftver
A SaaS (Software as a Service) olyan szoftvermegoldás, amelyet a szolgáltató felhőalapú infrastruktúrán keresztül biztosít, és előfizetéses alapon érhető el. A felhasználók interneten keresztül férnek hozzá a szoftverhez, és nem szükséges helyszíni telepítés vagy karbantartás.
On-Premise ERP szoftver
Olyan megoldás, amelyet a vállalat saját helyszíni infrastruktúráján telepít és futtat. A vállalat teljes ellenőrzést gyakorol a szoftver és az adatok felett, de a telepítés és karbantartás költségei és felelőssége is őket terheli.
Bizonyos méret felett a modern vállalatok számára a megfelelő ERP rendszer kiválasztása kulcsfontosságú, hogy működése hatékony maradjon. A megfelelő vállalatirányítási szoftver kiválasztásán és sikeres bevezetésén rengeteg múlik, hiszen gyakran az összes vállalati folyamat ebbe a szoftverbe kerül becsatornázásra. Az IT infrastruktúra kiválasztása meghatározó döntés a vállalatunk hatékony működése és a költségek szempontjából is. Az újabb, modernebb ERP rendszerek már döntően felhőalapú technológiára építenek, azonban a mai napig is számos On-Premise megoldással is találkozhatunk, melyre valós piaci igény mutatkozik.

Míg a legtöbb vállalatirányítási rendszer vagy a SaaS technológiára, vagy az On-Premise technológiára épít, a Microsoft Dynamics 365 Business Central azonban lehetőséget kínál a felhasználók számára a saját szerveren történő üzemeltetésre és a Software as a Service üzemeltetésre is egyaránt.
SaaS és On Premise főbb tulajdonságok összehasonlítása
Felhős (SaaS) vállalati szoftver
Helyben telepített (On Premise) vállalati szoftver
Licencköltségek
Előfizetéses modellben kezdetben alacsonyabb költségekkel számolhatunk általában. Később azonban megfordulhat a mérleg nyelve, hiszen az On-Premise esetében általában csak követési díjat kell számolnunk, míg SaaS modellben a licencet is rendszeresen fizetnünk kell.
Magasabb kezdeti licencdíj, de később alacsonyabb permanens költségünk van a szolgáltató felé. Amennyiben nincs további egyedi fejlesztési igényünk, kedvező konstrukciókkal találkozhatunk hosszabb távon vizsgálva a kiadásokat.
Szerver üzemeltetés költségei
Alacsony, mert a licenc tartalmazza az üzemeltetéshez szükséges összes költséget.
Magas, hiszen a vállalat biztosítja a szükséges hardveres infrastruktúrát.
Skálázhatóság
Kifjejezetten magas
Hardvertől függ. Jelentős skálázhatóság is megvalódítható, de ez a hardver kapacitásától függ.
Verzióváltás lehetősége
Távoli hozzáférés, interneten keresztül zajlik, gyakran automatikusan.
A vállalat dönt, hogy szükséges-e a verzióváltás.
Rendelkezésre állás
Magas, a szolgáltató felelőssége, hogy zavartalan legyen a folyamatos elérhetőség.
A vállalat infrastruktúrájától függ, redundáns szerver infrastruktúrával magas rendelkezésre állás érhető el, minimális kockázattal.
Interneteléréstől való függés
Internet nélkül a rendszer nem érhető el. Indokolt lehet redundáns internetelérés (pl. mobilinternet) kialakítása.
Nincs ilyen kitettség.
Rugalmasság
Gyakran korlátozottabb testreszabási lehetőséggel kell számolnunk, de számos integrációs lehetőségünk van más felhőalapú szolgáltatásokkal.
Nagyobb rugalmasság a testreszabásban és integrációban, különösen egyedi vállalati igények esetén, bár nagyobb lehet a költségvonzata.
(Általános technológiai jellemzők, szolgáltatótól függően eltérhetnek a tulajdonságok, tapasztalatok konkrét szoftver esetén.)

Pár további szempont vállalati szoftver kiválasztásában
A fentiek voltak a leggyakrabban felmerülő kérdések az összehasonlítások során, azonban több más szempontot is érdemes figyelembe venni a megfelelő technológia kiválasztása alkalmával.
Biztonság és megfelelőség
Számos iparágban és nemzetközi színtéren pár országban fontos számolni a tanúsítványokkal és jogi megfelelőséggel, ezért a SaaS szoftverek esetében vizsgáljuk meg az ISO 27001, SOC2, GDPR előírásoknak való megfelelést, hiszen bizonyos iparágakban komoly versenyhátrányt szenvedhetünk el, ha olyan környezetben dolgozunk, mely nem garantálja ezen feltételek megvalósulását. Az On-Premise esetében általában könnyebb megfelelni ezeknek az előírásoknak, hiszen a vállalatok teljes kontrollt gyakorolhatnak az adataik felett a kritikus iparágakban.
Költségek hosszú távon
A szállító esetén mindenképpen kérjünk hosszú távú kalkulációt is. Ugyan az On-Premise megoldások kezdetben magasabb beruházási költségekkel járnak, de később pusztán a követési díjjal és a hardver fenntartásával kell számolnunk. A SaaS előfizetési modellben gyakran ki vagyunk téve a szolgáltató üzleti döntéseinek. Amennyiben nem rögzítjük hosszabb távon is a licenc díjakat, a kezdeti kedvező beruházás esetén még érhetnek minket kellemetlen meglepetések 3-5 évvel később.
Az On-Premise esetén viszont számolnunk kell az esetleges vis major károkkal, amik a hardverünket veszélyeztetik. Egy beázás, földrengés, tűzkár komoly veszélyt jelenthet, hiszen ilyenkor nem pusztán a drága hardverünk sérül, de gyakran az adataink is és üzleti folyamataink is megállhatnak. Ez SaaS esetében viszonylag ritkábban jelent veszélyt, hiszen oda csupán egy működő internetelérés szükséges.
A szoftverek esetében időnként felmerülnek további fejlesztési igények, amik jelentősen drágíthatják a szoftver költségét. Ez néha a legalaposabb felmérés és paraméterezés során is előfordul, hiszen egy új piaci körülmény, vagy technológiai környezetváltás is szükségessé teheti a szoftver bővítését, fejlesztését. Ezek nehezen kivédhetők és nehezen tudunk velük számolni, de a kalkuláció során számoljunk ezzel potenciális költségként hosszabb távon, ha biztosítani akarjuk versenyképességünket.
Adatkezelés és helyreállítás
A korábban említett esetleges károkra is eltérően kell felelni a két modell esetén. Míg SaaS modellnél a szolgáltatók gyakran kínálnak automatikus biztonsági mentéseket és katasztrófa utáni helyreállítási szolgáltatásokat, addig On-Premise esetében a vállalatoknak saját biztonsági mentési és helyreállítási terveket kell kidolgozniuk és fenntartaniuk.
Itt nemcsak a helyreállítás költsége a lényeges, hanem gyakran komolyabb veszélyt rejt a termelés leállása. Egy földrengés, áradás, egész országot érintő áramszünet hatalmas gazdasági károkat okozhat, még akár egy kontinenssel távolabb is. Amennyiben SaaS rendszerben gondolkodunk, ne elégedjünk meg a „biztonságos, csak net kell hozzá” válasszal, kérjünk információt a szolgáltató biztonsági előkészületeiről és protokolljáról is.
Teljesítmény és elérhetőség
A SaaS szolgáltatók gyakran nem adnak teljeskörű információt a teljesítményről és elérhetőségről, mert való igaz, hogy a rendelkezésre állás kiemelkedően magas, de a helyi internetszolgáltató által biztosított teljesítménynek és stabilitásának is ki vagyunk téve. Ugyanakkor előfordulhatnak kellemetlenségek magas adatforgalom esetén a szolgáltató oldaláról is, mert nem mindegy, hogy a felhős szoftver milyen adatátvitelre képes. Az On-Premise megoldások esetén a teljesítmény a helyi infrastruktúrától függ, és a vállalatok saját redundáns rendszerekkel biztosíthatják a magas rendelkezésre állást.

Kinek javasolt a SaaS és kinek az On-Premise szoftver?
SaaS
A SaaS alapú ERP rendszer ideális választás lehet például startup-ok, vagy kisebb vállalkozások számára, mivel az alacsonyabb kezdeti költségek, gyors telepíthetőség ideális választássá teszik. A globális vállalatok számára a magas szintű mobilitás és skálázhatóság miatt preferáják a SaaS szoftvereket. A technológiai jellegű szolgáltató cégek számára a gyors és automatikus verzióváltások, frissítések járulnak hozzá a versenyképességük fenntartásához.
On-Premise
A helyben telepített szoftverek magas biztonsági követelményeknek is megfelelnek, emellett teljeskörű kontrollt biztosítanak az érzékeny adatok felett, így bankok, repterek, értékes know-how–val rendelkező gyógyszergyártó cégek, gyárak számára biztosít megfelelő működést. Az egészségügyi intézmények számára a gyakori verziófrissítés kevésbé fontos, viszont az adatvédelmi szabályok és szenzitív adatok védelme kiemelten fontos, ezért például kórházak számára is megfelelő választás lehet. A nagyobb autógyárak, gyártósorok, vegyipari üzemek számára az egyedi igények, folyamatok kiszolgálása fontosabb, ezért a magasfokú testreszabási igényeiket az On-Premise szoftverek jobban kiszolgálják, még ha a szoftver bekerülési értékét kezdetben növeli is ez az egyedi komplexitás.
Szeretnél elsőként értesülni hasonló tartalmakról?
Ne felejts el feliratkozni hírlevelünkre! Élen járunk a technológiai fejlesztések követésében és szeretünk iránymutatást adni a Microsoft-megoldások újításairól, valamint azok megfelelő beállításáról.
Keresd szakértő kollégáinkat bátran kérdéseiddel kapcsolatban!
