A Hónap Support Kérdése – Online számla működésének ellenőrzése

Kövessen minket közösségi média felületeken:

Így ellenőrizd Online Számla adatszolgáltatásod!

Megérkezett a Hónap Support kérdésének második része, ahol eláruljuk nektek, hogy hogyan bizonyosodhattok meg Online számla adatszolgálatásotok helyes működéséről.

Kezdjük az elején…

Szerves változás lépett érvénybe 2021. január 4-től minden vállalat számlázását érintően.
Az említett határidőtől kezdve megváltoztak a kötelező számlaadat-szolgáltatásra vonatkozó törvényi előírások, így elengedhetetlenné vált az, hogy minden kiállított, belföldön teljesített tranzakcióról szóló adatot eljuttassunk a NAV részére függetlenül a vevő jogállásától (legyen az magánszemély vagy külföldi adóalany).

Ez a beszámolási kötelezettség kivétel nélkül vonatkozik a kézi számlatömbökkel, az online, illetve az offline számlázószoftverekkel kezelt számlákra is.

A MultiSoft által fejlesztett Online számla modul a törvényi szabályozás betartását segíti elő azzal, hogy a kiállított számlákból származó valós idejű adatokat eljuttattja a NAV felé. A továbbítási folyamatban azonban előfordulhatnak olyan hibák, amelyek következtében tudatunkon kívül is meghiúsítják az adatszolgáltatást.

Milyen gyakori okok fordulhatnak elő, ami miatt nem tudja befogadni a rendszer a kívánt adatokat?

  • Üresen hagyott vagy hibásan feltüntetett irányítószám
  • Helytelen adószám
  • Hiányos adatok megadása 
  • NAV szerver kommunikációs hiba

Mik a lépései annak, hogy ellenőrizhessük, hogy sikeresen megtörtént-e az adattovábbítás?

Mik a lépései annak, hogy ellenőrizhessük, hogy sikeresen megtörtént-e az adattovábbítás?

1. Lépés

Lépjünk be a vállalatirányítási rendszerünkbe és menjünk a “Könyvelt bizonylatok” fül alá.

Az oldalon megjelenik az összes olyan eladási számlánk, amelyek már könyvelt státuszban vannak. Érdemes ezen a ponton a listát “Sorszám” alapján rendezni az átláthatóság kedvéért, így a frissen könyvelt tételek a sor elején jelennek meg.

Ahogy a lenti képen is láthatjuk, megjelenik az “Online számla állapota” oszlopban az elkönyvelt számlák beküldésének státusza, amely lehet “Sikeres”, “Sikeres, de figyelmeztetéssel” vagy “Hiba”.

Online számla, Online számla modul - állapot sor

2. Lépés

Minket ebben az esetben a “Hiba” példányok fognak érinteni. Ezekben az esetekben ugyanis nem történt adatszolgáltatás.
Ahhoz, hogy áttekinthessük mi okozhatta a problémát az “Online számlatételek” lapjára szükséges mennünk (Ctr+F3; majd kezdjük el begépelni az oldal címét).

Nyissuk meg a bejövő oldalt, majd kattintsunk a Kezdőlap alatt található, bal felső sarokban lévő “Online számla naplótételei” mezőre.

3. Lépés

Megjelenik előttünk azon elemek sora, amelyeket a NAV hibaüzenetekkel küldött vissza számunkra és korábban “Hiba” státusszal láthattunk a “Könyvelt bizonylatok” alatt.

Az itt megkapott hibaüzenetet a NAV küldi vissza, és elárulja, hogy milyen hiba okozta az adatszolgáltatás sikertelenségét. Ha értelmezhetetlennek tűnne, vagy nem tudod megfejteni ezeket a hibaüzeneteket, összegyűjtöttünk egy listát a leggyakrabban előforduló hibalehetőségekről. Ezeket érdemes ellenőrizned a hibára futott számlákon:

Ezek a következők:

  • Vállalat címe (irányítószám, helység, utca, házszám/helyrajzi szám, országkód)
  • Adószám
  • Áfaalanyiság típusa
  • Adószám nélkül és magánszemély checkbox (itt fontos, hogy ha az egyik pipa aktív, akkor a másiknak is annak kell lennie)
  • Csoportazonosító szám
  • Vevő számlázási adatai (Név, cégnév, irányítószám, helység, utca, házszám/helyrajzi szám, országkód)

Mi a teendő, ha megtaláltuk a hiba forrását?

Első lépésként, ha megvan a hiba mindenképp javítsuk azt/azokat, majd állítsunk ki sztornó számlát a könyvelt tételről.
Ezt követően hozzuk létre a már helyes adatokkal ellátott számlát és továbbítsuk azt a NAV felé.

Ha úgy érzitek, hogy elakadtatok, vagy csak biztos kezekre szeretnétek bízni a procedúrát keressétek bátran Support csapatunkat, vagy vállalatotok főkönyvelőjét.

A fenti ellenőrzési metódust érdemes gyakran ismételni, hogy kiszűrhessük a hibalehetőségeket és ha esetleg problémába ütközünk korrigálni a helytelen tételeket.

 

Ha hasznosnak tartottátok cikkünket osszátok meg másokkal is, ha pedig kérdésed támadt volna küldj egy kommentet nekünk!

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Szólj hozzá!

Iratkozz fel hírlevelünkre!