A Hónap Support Kérdése – Online számla működésének ellenőrzése

Kövess minket a közösségi média felületeinken:

Így ellenőrizd Online Számla adatszolgáltatásod!

Megérkezett a Hónap Support kérdésének második része, ahol eláruljuk nektek, hogy hogyan bizonyosodhattok meg Online számla adatszolgálatásotok helyes működéséről.

Kezdjük az elején…

Szerves változás lépett érvénybe 2021. január 4-től minden vállalat számlázását érintően.
Az említett határidőtől kezdve megváltoztak a kötelező számlaadat-szolgáltatásra vonatkozó törvényi előírások, így elengedhetetlenné vált az, hogy minden kiállított, belföldön teljesített tranzakcióról szóló adatot eljuttassunk a NAV részére függetlenül a vevő jogállásától (legyen az magánszemély vagy külföldi adóalany).

Ez a beszámolási kötelezettség kivétel nélkül vonatkozik a kézi számlatömbökkel, az online, illetve az offline számlázószoftverekkel kezelt számlákra is.

A MultiSoft által fejlesztett Online számla modul a törvényi szabályozás betartását segíti elő azzal, hogy a kiállított számlákból származó valós idejű adatokat eljuttattja a NAV felé. A továbbítási folyamatban azonban előfordulhatnak olyan hibák, amelyek következtében tudatunkon kívül is meghiúsítják az adatszolgáltatást.

Milyen gyakori okok fordulhatnak elő, ami miatt nem tudja befogadni a rendszer a kívánt adatokat?

  • Üresen hagyott vagy hibásan feltüntetett irányítószám
  • Helytelen adószám
  • Hiányos adatok megadása 
  • NAV szerver kommunikációs hiba

Mik a lépései annak, hogy ellenőrizhessük, hogy sikeresen megtörtént-e az adattovábbítás?

Mik a lépései annak, hogy ellenőrizhessük, hogy sikeresen megtörtént-e az adattovábbítás?

1. Lépés

Lépjünk be a vállalatirányítási rendszerünkbe és menjünk a “Könyvelt bizonylatok” fül alá.

Az oldalon megjelenik az összes olyan eladási számlánk, amelyek már könyvelt státuszban vannak. Érdemes ezen a ponton a listát “Sorszám” alapján rendezni az átláthatóság kedvéért, így a frissen könyvelt tételek a sor elején jelennek meg.

Ahogy a lenti képen is láthatjuk, megjelenik az “Online számla állapota” oszlopban az elkönyvelt számlák beküldésének státusza, amely lehet “Sikeres”, “Sikeres, de figyelmeztetéssel” vagy “Hiba”.

Online számla, Online számla modul - állapot sor

2. Lépés

Minket ebben az esetben a “Hiba” példányok fognak érinteni. Ezekben az esetekben ugyanis nem történt adatszolgáltatás.
Ahhoz, hogy áttekinthessük mi okozhatta a problémát az “Online számlatételek” lapjára szükséges mennünk (Ctr+F3; majd kezdjük el begépelni az oldal címét).

Nyissuk meg a bejövő oldalt, majd kattintsunk a Kezdőlap alatt található, bal felső sarokban lévő “Online számla naplótételei” mezőre.

3. Lépés

Megjelenik előttünk azon elemek sora, amelyeket a NAV hibaüzenetekkel küldött vissza számunkra és korábban “Hiba” státusszal láthattunk a “Könyvelt bizonylatok” alatt.

Az itt megkapott hibaüzenetet a NAV küldi vissza, és elárulja, hogy milyen hiba okozta az adatszolgáltatás sikertelenségét. Ha értelmezhetetlennek tűnne, vagy nem tudod megfejteni ezeket a hibaüzeneteket, összegyűjtöttünk egy listát a leggyakrabban előforduló hibalehetőségekről. Ezeket érdemes ellenőrizned a hibára futott számlákon:

Ezek a következők:

  • Vállalat címe (irányítószám, helység, utca, házszám/helyrajzi szám, országkód)
  • Adószám
  • Áfaalanyiság típusa
  • Adószám nélkül és magánszemély checkbox (itt fontos, hogy ha az egyik pipa aktív, akkor a másiknak is annak kell lennie)
  • Csoportazonosító szám
  • Vevő számlázási adatai (Név, cégnév, irányítószám, helység, utca, házszám/helyrajzi szám, országkód)

Mi a teendő, ha megtaláltuk a hiba forrását?

Első lépésként, ha megvan a hiba mindenképp javítsuk azt/azokat, majd állítsunk ki sztornó számlát a könyvelt tételről.
Ezt követően hozzuk létre a már helyes adatokkal ellátott számlát és továbbítsuk azt a NAV felé.

Ha úgy érzitek, hogy elakadtatok, vagy csak biztos kezekre szeretnétek bízni a procedúrát keressétek bátran Support csapatunkat, vagy vállalatotok főkönyvelőjét.

A fenti ellenőrzési metódust érdemes gyakran ismételni, hogy kiszűrhessük a hibalehetőségeket és ha esetleg problémába ütközünk korrigálni a helytelen tételeket.

 

Ha hasznosnak tartottátok cikkünket osszátok meg másokkal is, ha pedig kérdésed támadt volna küldj egy kommentet nekünk!

Szólj hozzá!

Tudj meg többet a Microsoft ERP rendszereiről!

Csatlakozz a MultiSoft által szervezett ERP Roadshow valamely állomásához, és ismerd meg közelebbről a Microsoft Dynamics 365 Business Centralt!
ERP Roadshow

Iratkozz fel hírlevelünkre!

ERP bevezetési segédlet letöltése

A PDF dokumentumot a megadott e-mail címre küldjük el Önnek