Megérkeztek a Microsoft Dynamics 365 Business Central 2023 Wave 2 (BC23) újdonságai

Kövess minket a közösségi média felületeinken:

Microsoft Dynamics Business Centralhoz évente kétszer érkezik új verzió a Microsofttól.

Knipfer Tibor, senior konzulensünk segítségével ismét összegyűjtöttük az október elején kiadott verzió újdonságait, és kiemeltük a legérdekesebb funkciókat.

Business Central 2023 wave 2 újdonságai

Business Central licencelési konstrukciók

2023 Wave 2 frissítések:

Realizált árfolyamkülönbözettel rendelkező vevői és szállítói tételek sztornírozása is elvégezhetővé vált

A hibás adatrögzítés miatt keletkezett tételek korrekciója leegyszerűsödött. Mostantól olyan fizetési tételek sztornírozását is elvégezhetjük, amelyek átértékelt devizás szállítói vagy vevői folyószámlatételekhez kapcsolódnak.

Felosztási számlák a főkönyvben költségek vagy bevételek egyszerű szétbontásához

A kontírozási munkát egy előre beállítható felosztási funkció teszi hatékonyabbá. Beállíthatjuk a tranzakciók költségeinek vagy bevételeinek szétbontását a bizonylatsorokon és több könyvelési naplóban. 

A felosztási kulcsok lehetnek:

  • rögzített értékek, pl.: 70/30 megoszlás két főkönyvi számla vagy két dimenzió között
  • változó értékek, amikor is a megosztás más főkönyvi számlák vagy statisztikai mutatószámok egyenlegétől/forgalmától függ

Vevői folyószámlakivonat csak nyitott tételekkel

Lekérhetjük a kimutatást választhatóan, csak a nyitott tételekre, amely így kizárólag az időszakban nyitott tranzakciókat mutatja, figyelmen kívül hagyva az időszak vége után könyvelt tételeket.

Eltérő főkönyvi számlák használata követeléseken, kötelezettségeken

Előfordulhat, hogy a vevő/szállító folyószámlára könyvelt tételeket a beállított szokásos főkönyvi számlától eltérő számlára kell könyvelni, például behajthatatlan követelés esetén.

A beállításoknál most már engedélyezhetjük ezt, továbbá meghatározhatjuk, hogy egy adott könyvelési csoportot milyen másik könyvelési csoportra lehet módosítani, ezáltal a hibás adatbevitel lehetősége is csökkenthető.

Cikkváltozatok zárolása

Az új verzióban a cikkekhez hasonlóan a használaton kívüli változatokat is kizárhatjuk eladási, beszerzési tranzakciókból, vagy minden mozgásból.

Különféle raktári műveletek konfigurálása

A Business Central továbbfejlesztése lehetővé teszi a bejövő, kimenő és belső raktározási munkafolyamatok egyenkénti konfigurálását.
Például a termékek kiszállítása raktári szállítóleveleken történik, de a gyártási vagy összeállítási rendelések anyagkiadását egyszerűbb készletmozgásokon szeretnénk elvégezni.

Cikknaplók és raktári munkalapok szerkesztése az Excel programban

Az adatok Excel-ben történő módosítása kedvelt funkció a felhasználók körében, mert a módosítások elvégzését rendkívül megkönnyíti. Ezentúl ezzel a lehetőséggel a különböző cikknaplókon és munkalapokon is élhetünk.
Pl.: Átsorolási napló, leltárnapló, felhasználási napló, igénylési munkalap, tervezési munkalap, raktárhely tartalma.

Könnyebb navigálás a rendelések, szállítások és számlák között

A rendelések szállításait és beérkezéseit, valamint számláit rugalmasan kezelhetjük a rendszerben.
Például a szállításokat könyvelhetjük egyszerre és több részletben is a rendelésből, vagy raktári szállítólevélről.
Ugyanez igaz a számlákra is, lehet rendelésenként könyvelni, vagy több szállítólevelet összegyűjtve egy számlából.

A feldolgozási módszertől függetlenül most már könnyebben elérhetjük ezeket a bizonylatokat.

  • eladási rendelésen lefúrhatunk a szállított mennyiség és számlázott mennyiség mezőkben
  • beszerzési rendelésen lefúrhatunk a beérkezett mennyiség és számlázott mennyiség mezőkben
  • eladási visszárurendelésen lefúrhatunk a beérkezett visszáru mennyisége és számlázott mennyiség mezőkben
  • beszerzési visszárurendelésen lefúrhatunk a szállított visszáru mennyisége és számlázott mennyiség mezőkben

Ezen kívül könyvelt eladási/beszerzési számlánál a rendelési számot is tölti a rendszer, ha az összes sor ugyanarról a rendelésből származik.

Vonalkódok nyomtatása és beolvasása

Vonalkódnyomtatási lehetőséggel bővültek az alábbi képernyők:

  • Cikk-karton és cikklista
    Cikkszám, megnevezés és GTIN 1D és 2D vonalkódokkal
  • Cikkhivatkozás és cikkhivatkozások listája
    cikkszám, megnevezés, mértékegység és hivatkozási szám 1D és 2D vonalkódokkal
  • Adagszám információ és sorozatszám információ
    cikkszám, megnevezés, mértékegység és adag-/sorozatszám 1D és 2D vonalkódokkal

Vonalkód beolvasása mobiltelefonos kliensen az eszköz kamerájával:

Számos képernyőn megjelenik a vonalkódolvasás ikonja az adagszám, sorozatszám vagy csomagszám után.
Rákattintva megkezdődik a vonalkód beolvasása és a beolvasott kódot a rendszer beírja a mezőbe, valamint a fókuszt a következő beviteli mezőre helyezi.
Ez a lehetőség mind iOS, mind Android platformokon rendelkezésre áll.

Készlet rendelkezésre állásának ellenőrzése

A Business Central újdonságai közé tartozik a foglalási munkalap, ami segítséget nyújt a bejövő áruk tömeges lefoglalásában, ezzel biztosítva azt, hogy az értékesítésre vagy gyártásra rendelkezésre álljanak a szükséges cikkek.

Az igények beolvasása művelettel kérhetjük le a megfelelő rendeléseket.
Lehetőség van cikkszámra, dátumra, illetve az igény típusára szűrőket megadni.

A beolvasás után gombnyomással elvégezhetjük az aktuális készlet lefoglalását, mégpedig két alapértelmezett módszerrel.

  • alap: foglalás elvégzése, ha minden igény maradéktalanul teljesíthető, elégtelen készletmennyiség esetén kézi foglalás szükséges.
  • egyenlően: minden igény egyenlően részesül a készletmennyiségből. Pl.: adott két rendelés 10 és 7 db. Készleten lévő mennyiség 12 db. Mindkét igény kap 6 db-ot.

A foglalási állapotok most már megjelennek a rendeléseken is. Például eladási rendelés részleteinél:

Könyvelési dátum módosításának hatása a bizonylatdátumra

Korábbi verziókban a könyvelési dátum módosításakor a beírt értékkel frissült a bizonylatdátum is.
Mostantól ez a működés igény szerint ki- vagy bekapcsolható.

Készlet és raktárkezelési funkciók kényelmesebb használata

Az alábbi továbbfejlesztéseket találjuk ebben a témakörben

  • raktári alkalmazott létrehozásának javaslata saját felhasználóra
  • cikknaplóba raktárhely tartalmának beolvasása
  • katalóguscikk konvertálásánál cikksablonok használata
  • cikk-követési képernyő bezárásánál figyelmeztetés 0 mennyiség esetén
  • raktárhely keresési listán a raktárhely neve is megjelenik
  • könyvelési előnézet működik a több forrásbizonylatot tartalmazó raktári beérkezésen és szállítólevélen is
  • a darabjegyzék sorok felbontása funkció használható már átadási rendelés is

Irányított eltárolás/kiszedés javaslatainak használata alapvető raktári konfigurációnál

A korábban csak speciális raktári konfigurációhoz elérhető funkciókat használhatunk a megfelelő raktárhely javaslatához.
Ezek az alábbiak:

  • eltárolási sablon
  • raktárhely prioritása
  • rögzített raktárhelyek minimum és maximum mennyiségei

Rejtett mezők megjelenítése lapokon

Több felhasználó is hozzáférhet a vevőkartonhoz és módosíthatja is az azon szereplő adatokat.
Jó lenne lehet tudni, hogy ki volt az utolsó felhasználó, aki megváltoztatta a vevőt és mikor. Jelenleg ezek az információk rejtett mezőkben találhatók, és csak a Lap vizsgálata funkcióval, vagy a változásnaplóban beállított mezők megfigyelésével tekinthetjük meg. 

Az új verzióban most már a szerepkör testreszabásával ezeket a rejtett táblamezőket is megjeleníthetjük a képernyőn csak olvasható módon.

A mezők szerkesztésének tiltása szerepkörök esetén

Meghatározott szerepkörök (profilok) felhasználói nem szerkeszthetik a rekordok vagy dokumentumok egyes mezőit.
Például a vevőkartonon szereplő Üzletkötő kódot senki nem módosíthatja, akinek a munkaköre értékesítési munkatárs.
Mostantól a szerepkör (profil) testreszabásának segítségével a mező szerkesztése zárolható a szerepkörhöz rendelt felhasználók számára, így nincs szükség fejlesztésre.

Rekord részleteinek megtekintése közvetlenül a keresési listáról

Korábban csak több kattintással lehetett elérni egy értékesítési rendelés sorából a kiválasztott cikk kartonját.
Az új verzióban a keresési listára felvett Részletek megjelenítése művelettel közvetlen hozzáférést kapunk a kapcsolódó rekordokhoz.

Többfeladatos munkavégzésnél böngészőlapok megkülönböztetése

Többlapos böngészésnél most már mindegyik lap elnevezése egyértelmű és világos. A lista-, karton- és bizonylatlapok neve az aktuális rekordot vagy lapot mutatja, függetlenül attól, hogyan léptünk az adott képernyőre. Az olvashatóság javítása érdekében csak a lap neve szerepel, a termék teljes márkajelzése vagy a lap szerkesztési állapota már nem, illetve a cég (jelvény) elnevezése is szerepel, ha megadtuk.

Szeretnél elsőként értesülni hasonló tartalmakról?

Ne felejts el feliratkozni hírlevelünkre! Élen járunk a technológiai fejlesztések követésében és szeretünk iránymutatást adni a Microsoft-megoldások újításairól, valamint azok megfelelő beállításáról.

Keresd szakértő kollégáinkat bátran kérdéseiddel kapcsolatban!

MultiSoft csoportkép

ERP bevezetési segédlet letöltése

A PDF dokumentumot a megadott e-mail címre küldjük el Önnek