A Microsoft Dynamics 365 Business Central 2023-as Wave 1 kiadás újdonságai

Kövess minket a közösségi média felületeinken:

Milyen újításokra számíthatsz a Dynamics Business Central 2023 Wave 1-es frissítési hullámában?

Az üzleti világ folyamatosan változik, és ezzel együtt a Microsoft elismert ERP megoldása sem maradhat le az innovációk mögött!

A Microsoft Dynamics 365 Business Central legújabb verziója, a 2023 wave 1-es frissítés, számtalan lehetőséggel és új funkcióval bővíti a rendszert. 
Ha kíváncsi vagy, hogy milyen konkrét újdonságokat és funkcionális fejlesztéseket tartalmaz a legújabb frissítés a legjobb helyen jársz!

Knipfer Tibor (Senior konzulens) kollégánk segítségével összeszedtük dióhéjban a 2023-as Wave 1-es kiadás legfőbb újításait:

Business Central

2023 Wave 1 frissítések:

Műveletsáv személyre szabása a bizonylatsorokon

A lapok tetején található műveletsávok mellett már az alképernyőkön is testre lehet szabni a műveleteket, pl. a bizonylatsorokon.

A funkciót bemutató videót itt találod:

Eltérő főkönyvi számlák használata követeléseken, kötelezettségeken (2023 szeptembertől)

Előfordulhat, hogy a vevő/szállító folyószámlára könyvelt tételeket a beállított szokásos főkönyvi számlától eltérő számlára kell könyvelni, például behajthatatlan követelés esetén.

A beállításoknál most már engedélyezhetjük ezt, továbbá meghatározhatjuk, hogy egy adott könyvelési csoportot milyen másik könyvelési csoportra lehet módosítani, ezáltal a hibás adatbevitel lehetősége is csökkenthető.

Cikknaplón bizonylatszám átszámozása

Ha a cikknaplóban szereplő tételek bizonylatszámainak kiosztására számozási kört használunk, akkor könyvelésnél a soroknak megfelelő sorrendben kell lenniük. Enélkül a napló könyvelése sem végezhető el. Ilyen problémák elkerülésére használhatjuk a Bizonylatszám újraszámozása műveletet a cikknapló képernyőn.

Vállalatközi könyvelés új beállítási ablak

A vállalatközi könyvelés egy vállalatcsoport számviteli tevékenységeinek összehangolását teszi lehetővé. A munkafolyamatok és a vállalatok közötti kapcsolatok kialakítása bonyolult lehet, ezért az indulás megkönnyítése érdekében a különböző beállítások egyetlen lapra kerültek.

Több átadási rendelés könyvelése egyszerre

Az átadási rendeléseket most már nem csak egyesével könyvelhetjük, hanem többet kijelölve egyszerre azonnal, vagy ütemezett feldolgozással a nap végén.

Cikknapló és 20 másik napló/bizonylat előnézeti lehetősége könyvelés előtt

A könyvelési előnézet funkció segíti az esetleges hibák kiküszöbölését, mert lehetőséget ad a cikknaplók és egyéb készletbizonylatok könyvelésekor létrejövő tételek vizsgálatára a végleges könyvelés elvégzése nélkül.

Főkönyvi tételek ellenőrzése

A főkönyvi számlák tranzakcióinak egyeztetése gyakran előfordul az időszak zárlati tevékenységei között.  Ez a felülvizsgálati folyamat gyorsabbá és egyszerűbbé vált, most már a főkönyvi tételeket az arra jogosult felhasználó megjelölheti ellenőrzöttként. A főkönyvi számlához tartozó ellenőrzési elv választható beállításával a tartozik/követel egyezőséget is vizsgálhatja a rendszer.

A funkcióról egy bemutató videót is készítettünk, amelyet a lenti gombra kattintva tudsz megtekinteni:

Raktárak alapértelmezett dimenziónak használata cikknaplón

Itt egy korábbi verzióban megjelent funkció továbbfejlesztéséről van szó. A raktár kartonlapján beállított dimenziót most már a cikknaplón, átadási rendelésen, továbbá készletbevételezésen, készletkiadáson is használja a rendszer.

Törzsadatok szinkronizálása vállalatok között

Egy adott Business Central környezeten belül rendkívül egyszerű a beállítások átmásolása egyik vállalatból a másikba. Most már a törzsadatok szinkronizálását is elvégezhetjük, ezáltal gyorsabbá válik az új cikkek, vevők, szállítók létrehozása a kapcsolódó cégekben.

A szinkronizálás beállítása és az adatok első alkalommal történő szinkronizálása után minden készen áll. A táblarekordok összekapcsolódnak és a forrásvállalatban történő adatmódosításokat követően a beütemezett feldolgozások azonnal elvégzik a módosítást a kapcsolt vállalatokban is.

Nem készletezhető cikkek szállítása és beérkeztetése raktári bizonylatokon

Ha van egy értékesítési rendelés, amely több árucikket is tartalmaz, valamint szerepel rajta egy külön sor a fuvarköltségre (mellékköltségként vagy főkönyvi számként), akkor korábban a rendszer csak az árucikkek raktári szállítását végezte el. A fuvarköltség kiszállítását külön kellett könyvelni.

Háromféle működés közül választhatunk az új verzióban:

  • továbbra sem történik automatikus kiszállítás
  • egy árucikk könyvelése a raktári bizonylaton könyveli automatikusan az összes nem készletezhető tételt
  • egy árucikk könyvelése a raktári bizonylaton csak a hozzárendelt nem készletezhető tételt könyveli automatikusan

Átadási szállítólevelek visszavonása

Most már visszaállíthatjuk az átadási rendelésen kiszállított, de be nem vételezett tételeket.

Raktári, készlet- és nyomonkövetési területeken a kezelés hatékonyságának növelése

Eladási, beszerzési vagy átadási bizonylatok engedélyezése automatikusan megtörténik a Raktári szállítólevél, Raktári beérkezés vagy Készleteltárolás/kiszedés létrehozása funkciógombok lenyomásakor.

A készletkiszedési bizonylaton a megváltozott adatterületen már a szállítási cím és fuvarozó is megjelenik.

Raktári tételeken a raktárkód alapértelmezetten megjelenik.

Módosult a raktárhely tartama képernyő, a korábbi cikk raktárhely tartalma lap lecserélésével a fejlesztők egységesítették a megjelenést és több mezőhöz biztosítottak hozzáférést.

Raktári kiszedési bizonylatokon a kivételi sorokon megadott adagszámok vagy sorozatszámok automatikusan bekerülnek az elrakási sorokba.

Leltárlista jelentésen a csomagszámot is megjelenítették.

Bővített raktári funkciók használata minimális bonyolultsággal

Az Essential licenccel rendelkező felhasználók számára a raktározási funkciók teljes köre rendelkezésre áll, de azok használatára csak az Irányított eltárolás/kiszedés beállításával volt lehetőség. Az irányított eltárolás/kiszedés engedélyezése bővített raktári folyamatokat tesz elérhetővé, ami bonyolultabb lehet, mint amennyire a vállalkozásnak szüksége van. Ebben a kiadásban az alábbi funkciók váltak önállóan elérhetővé:

  • Zónák
  • Mozgási munkalapok
  • Raktárhely feltöltés számítása
  • Raktárhely kapacitáskihasználtság elve
  • Raktározási osztályok
  • Speciális felszerelések

Elemzések statisztikai számlákkal

A statisztikai számlákkal mennyiségi értékeket, mutatószámokat tarthatunk nyilván, mint alkalmazottak száma, vagy irodai terület négyzetméterben kifejezve.

A statisztikai számlák működése a főkönyvi számlákhoz hasonló. Tranzakciók kapcsolódnak hozzájuk, melyek könyvelését statisztikai naplón keresztül végezhetjük el.  A számlákat pénzügyi jelentésekben is felhasználhatjuk, például az 1 főre eső árbevétel kiszámításában.

A funkcióról egy bemutató videót is készítettünk, amelyet a lenti gombra kattintva tudsz megtekinteni:

Számlakönyvelési szabály beállítása felhasználónként

A legtöbb cég külön határozza meg az eladási/beszerzési számlák és szállítások könyvelési lehetőségeit. Korlátozhatnak bizonyos felhasználókat a számlák könyvelésében, vagy előírhatják a számla és szállítás egyszerre történő könyvelését.

A felhasználó beállítása lapon az Eladási és Beszerzési számlák könyvelési elve mezők az alábbi beállítási lehetőséget nyújtják:

  • Engedélyezett (alapértelmezett) – a korábbi működésnek megfelelő, ahol a felhasználó kiválaszthatja a könyvelési lehetőséget.
  • Tilos – a felhasználó számára nem engedélyezett a számla könyvelése
  • Kötelező – a számla könyvelése csak a szállítással/beérkezéssel egyidejűleg történhet

Adag-, vagy sorozatszámos cikkek nyitóegyenlegének egyszerűbb rögzítése

Cikknaplón, vagy raktári leltárnaplón a cikk-követési azonosítók, lejárati dátum, csomagszám rendelkezésre állnak, megjeleníthetőek, az ilyen cikkek nyitó tranzakcióinak felvitele gyorsabb lehet.

Le nem vonható áfa kezelése (májustól)

Az áfatörvény bizonyos termékek vagy szolgáltatások beszerzésénél nem engedi az azt terhelő áfa levonásba helyezését. Ez szinte minden olyan országban így van, ahol az áfa az adórendszer része.

Éppen ezért úgy döntött a Microsoft, hogy az egyes országokban már meglévő le nem vonható áfa megoldásokat összevonja és alap rendszer részeként mindenki számára elérhetővé teszi.

A le nem vonható áfa csak a beszerzési bizonylatokon jelenik meg. Beállítástól függően használható teljes egészben, vagy részben levonható áfa, illetve bizonylatsoronként eltérő levonható százalékot. A bizonylat könyvelése előtt lehetséges az áfaösszegek módosítása, ha annak kerekítése a külső rendszerben és a Business Central-ban eltérő.

Könyvelést követően az áfatételek között külön megjelenik a levonható, le nem vonható áfa összege és alapja.  

Meglévő táblamezők hozzáadása lapokhoz (2023 júniustól)

A munkaterület személyre szabása során a kartonlapokra, listákra és további laptípusokra hozzáadható lesz bármilyen meglévő táblamező bővítmények készítése nélkül.

Fájlok áthúzása a fájlfeltöltési párbeszédpanelre

A Business Central fájlfeltöltési párbeszédpanelje módosult. A felhasználók most már választhatnak fájl áthúzása vagy a hagyományos fájlválasztó használata között.

Iratkozz fel hírlevelünkre!

ERP bevezetési segédlet letöltése

A PDF dokumentumot a megadott e-mail címre küldjük el Önnek